Takaisin postauksiin

Hyvä sijaiskokemus, mistä se muodostuu?

Erika Reijonen ja Suvi Ojala ovat tehneet sijaisuuksia Touhula Hönttämäessä opintojensa ohessa. Molempien mielestä sijaisuuksien tekeminen on antanut erittäin kokonaisvaltaisen kuvan päiväkodissa työskentelystä jo ennen valmistumista.

– Olen kokenut sijaistamisen palkitsevana ja antoisana opiskeluiden ohella. Aluksi mietin, että osaanko tai ehdinkö edes sijaistaa luentojen ja koulutehtävien ohessa. Teoria ja käytäntö ovat kuitenkin kohdanneet hyvin toisensa ja olen saanut kehittää itseäni tulevana varhaiskasvatuksen opettajana, Ojala kertoo.

Touhulassa opintoihinsa kuuluvan työharjoittelun suorittanut Reijonen on Ojalan kanssa samoilla linjoilla:

– Kaikki ei tule täysin uutena kun siirtyy työelämään, jos jo opiskelijana saa työkokemusta ennen valmistumista. Sijaisena toimiminen on helpottanut itseäni ja olen saanut erilaisen kokemuksen kuin aiemmista harjoitteluista. Olen saanut päättää joistain asioista enemmän ja kokea monipuolisesti erilaista.

Onnistunut perehdytys sijaisten tukena

Sekä Reijonen että Ojala painottavat onnistuneen ja kattavan perehdytyksen tärkeyttä hyvälle sijaiskokemukselle, niin sijaisille kuin muullekin työyhteisölle, lapsille ja vanhemmille. Omiin sijaisuuksiinsa molemmat varhaiskasvatuksen tulevat ammattilaiset ovat saaneet Touhulassa hyvän perehdytyksen.

– Kun tulin päiväkotiin, täällä oli perehdytyslista, jossa oli kaikki päiväkodista. Lisäksi joka ryhmässä on ollut hyvä vastaanotto. On otettu vastaan ja kerrottu, miten asiat tehdään. Joka ryhmässä on ollut ohjeet valmiina ja kaikki on hyvin suunniteltu. Ei ole itse tarvinnut muuta kun hoitaa homma, Reijonen kehuu.

– Hyvä perehdytys mahdollistaa sen, että voi kehittyä tällä alalla. Onnistuneiden kokemuksien kautta oma toiminta rohkaistuu ja haluaa haastaa itseään enemmän. Se, miten sijainen otetaan vastaan, vaikuttaa sijaiskokemukseen valtavasti. On palkitsevaa, kun työilmapiiri on hyvä ja sijainen otetaan työtiimiin mukaan, jotta pystyy itsekin toimimaan oma-aloitteisesti, Ojala kertoo.

Reijonen ja Ojala ovat molemmat kokeneet, että heidät on otettu hyvin vastaan osaksi työyhteisöä, jonka lisäksi myös lapset ja vanhemmat ovat oppineet tuntemaan heidät nopeasti. Lapsillakin on helpompaa, kun päiväkodissa on vastassa tutut kasvot. Vaikka edellisestä sijaisuudesta olisi kulunut jo tovi, lapset silti muistavat hyvin tutun sijaisen.

Myös päiväkodin johtajalla on ollut tärkeä rooli uuteen työympäristöön tullessa. Kun työstä annetaan paljon palautetta, tietää missä on toiminut hyvin ja missä voi vielä kehittyä.

– Päiväkodin johtajakin on kysellyt miten päivä on mennyt. Sitten kun kysytään, että voisiko tulla uudestaan sijaiseksi, tietää että on tehnyt työnsä hyvin, Ojala kuvailee.

Hyvä sijaiskokemus ja työharjoittelu Touhulassa

Erika Reijonen on viimeisen vuoden sosionomiopiskelija ja suoritti toisen opintoihinsa kuuluvista työharjoitteluista sijaisena Touhulassa. Koronarajoitusten vuoksi harjoittelun aloittamisessa oli ensin ongelmia, mutta onneksi harjoittelun suorittaminen saatiin järjestettyä Touhula Hönttämäessä.

– Teen harjoittelua sijaisuuksina. Tulin tänne kevään alussa ja siitä eteenpäin olen ollut harjoittelussa yhdeksän viikkoa. Olen päässyt tekemään sijaisuuksia hyvin ja useammassa eri ryhmässä. Lisäksi, saan jatkaa kolmannen ja viimeisen harjoitteluni täällä, joten pääsen valmistumaan hieman etuajassa, Reijonen kertoo.

Reijonen on ollut tyytyväinen kokemukseensa ja suosittelee sijaisuutta muillekin opiskelijoille. Myös Ojala on ollut erittäin iloinen kokemuksestaan sijaisena Touhulassa:

– Touhula on konseptina suoriutunut tosi hyvin ja tuli minulle tutuksi jo opintojen alussa. Jokainen täällä haluaa tehdä työnsä hyvin ja puhaltaa yhteen hiileen myös haasteiden ratkaisemiseksi. Täällä asiat onnistuvat ja kaikki toimii, hän kehuu.

 

Teksti: Valtteri Mustonen / S360

Samankaltaisia postauksia