Takaisin blogipostauksiin

Tutkivalla otteella maailmaan! Tiedekerhojen iloa ja yhdessä oppimisen riemua kotona ja päiväkodissa

  • Jenni Vartiainen Tutkijatohtori

    Kide Science

Tässä blogissa me touhulalaiset sekä yhteistyökumppanimme ympäri Suomea pohdimme varhaiskasvatuksen kysymyksiä ja kerromme terveisiä päiväkotien arjesta. Kirjoittajat kommentoivat ajankohtaisia asioita oman työnsä näkökulmasta ja nostavat esiin myös uusia keskustelunavauksia. Blogi ilmestyy joka toinen viikko. Blogia toimittaa Pedagoginen johtaja Tiina Lämsä p. 0504428658, tiina.lamsa@touhula.fi.

Uudet innovaatiot odottavat keksijäänsä! Kide Science-tiedekerhoissa lapset ovat keskiössä ja luonnontieteisiin tutustutaan leikin kautta. Touhula ottaa käyttöön digitaalisen tiedekasvatusta tukevan sovelluksen yhteistyössä Kide-tiedekerhojen kanssa. Digialustan leikillinen ja tarinallinen ote tempaisee mukaansa sekä lapset että aikuiset!

“Olisi kyllä mahtavaa, jos näitä voisi tehdä lasten kanssa kotona”, tokaisi kerran eräs vanhempi pienten lasten Kide -tiedekerhon päätyttyä. Kerhokerralla oltiin tutustuttu lasten toistuvaan ihmetyksen aiheeseen: veden jäätymiseen. Lapset olivat tutkineet yhdessä, miten vedestä tulee jäätä ja lopulta hyödyntäneet tätä oppia herkullisen pikajäätelön valmistukseen. Perheelle viikoittainen tiedekerhokerta oli viikon kohokohta, mutta pitkän matkan vuoksi se aiheutti myös hieman haasteita arjen järjestelyihin. Tämä tokaisu oli alkusysäys uuden aikaan ja paikkaan sitomattoman, kaikkien käsillä olevan tiedekasvatusinnovaation kehittämiselle.

Monesti opetuksellinen innovaatio saa alkunsa käytännössä havaituista haasteista ja intuitiosta. Innovaation kehittäminen vaatii aina kokeilua ja testaamista sekä idean uudelleen kehittämistä – jopa hämmästyttävän useita kertoja. Ensimmäinen versio innovaatiosta on aina arvaus siitä, mikä saattaisi toimia parhaiten. Tutkimuksen avulla innovaatioiden kehittäminen on tehokkaampaa ja tuottaa aidosti haasteisiin vastaavia ratkaisuja. Ensimmäinen arvaus innovaatiosta voidaan tehdä paremmaksi hyödyntämällä monipuolisesti tutkimustietoa ilmiöstä, johon innovaation on tavoiteltu tuomaan ratkaisuja.

Verkossa toimivassa tiedekerhossa paikasta riippumatonta tutkimuksen iloa

Vanhemman idea tiedekerhon tarpeellisuudesta otettiin vakavasti ja tutkimustiedon kartoittaminen alkoi. Millaisia ominaisuuksia pitäisi olla verkossa toimivalla tiedekerholla? Miten kerhojen ilo ja yhdessä oppimisen riemu saavutetaan? Miten lapset kokevat tutkimisen mielekkääksi paikkaan katsomatta? Ensimmäinen versio innovaatiosta tuotettiin ja sen toimimista alettiin tutkia. Perheiden lisäksi tämän virtuaalisen tiedekerhon pariin hakeutui nopeasti myös päiväkotiryhmät. Innovaatio oli löytänyt spontaanisti täysin uuden käyttäjäryhmän. Palaute oli innostunutta: tätä on tarvittu ja halutaan lisää!

Pelkkä palaute ei kuitenkaan riitä innovaation tarkoituksenmukaiseen kehittämiseen. Palaute on toki tärkeä viesti siitä, miten käyttäjä on kokenut innovaation hyvässä tai pahassa. Se, mitä pelkkä palaute harvoin kertoo, on mitä käytössä itseasiassa tapahtui, joka aiheutti kokemuksen. Tämä on kehittäjälle äärimmäisen arvokas tieto ja sen selvittäminen vaatii tutkimusta taakseen.

Digialusta päiväkodeissa: tutkivalla otteella maailmaan

Tutkimus siis jatkui. Mitä tarpeita päiväkotiryhmillä on, mitä perheiden tapauksessa ei tule esille? Miten tiedekasvatusta voitaisiin tarjota päiväkodeissa helposti ja matalalla kynnyksellä kaikille?  Nyt Kide Sciencen tiedekasvatuksen jokaisen kasvattajan ja lapsen lähelle tuovan digialustan kehittäminen on siinä vaiheessa, että sen toimimista voidaan alkaa tutkia laajemmin päiväkotien käytössä. Tässä yhteistyötä tehdään Touhuloiden kanssa, jotka ovat ensimmäinen päiväkotiketju koko maassa, jotka ottavat käyttöönsä digitaalisen tiedekasvatusta tukevan sovelluksen.

Valistunut arvauksemme on tässä vaiheessa, että digialustamme leikillinen ja tarinallinen ote tempaisee mukaansa sekä kasvattajat että tärkeimpänä lapset. Tämän kautta olemme pienen askeleen lähempänä maailmaa, jossa lapset saavat tutustua luonnontieteiden arkisiin ihmeisiin itse tutkien ja ihmetellen. Näistä pienistä itseensä uskovista tutkijoista toivottavasti kasvaa sukupolvi, jolla on työkaluja tulla toimeen maapallon viheliäisten haasteiden, kuten ilmastonmuutoksen, puhtaan veden riittävyyden ja maapallon resurssien riittävyyden kanssa. Sitä emme vielä tiedä, mutta tutkimus ja kehittäminen jatkuu – yhdessä.