Liikunnalliset leikkivinkit varhaiskasvatukseen
Touhulan liikuntalähettiläät kokoontuivat huhtikuussa Olympiakomitean järjestämään Liikuntaleikkikoulun ideapäivään. Helsingissä järjestettyyn koulutukseen osallistui noin 20 varhaiskasvattajaa eri puolilta Suomea.
Päivä oli meille Oulun matkaajille enemmän kuin pitkä, mutta kaiken sen matkustamisen ja aikaisen aamuherätyksen jälkeenkin vaivan arvoinen. Inspiroiva ja innostava päivä sisälti mahtavia kohtaamisia, vertaistukea sekä paljon uuden oppimista. Me ainakin lähdimme uutta intoa puhkuen takaisin omiin päiväkoteihimme!
Meillä kasvattajilla on tärkeä rooli siinä, että lapsille muodostuu myönteisiä kokemuksia liikkumisesta. Saamme tukea monipuolista liikkumista onnistumisten ja kehujen, uusien taitojen sekä omien rajojen oppimisen kautta.
Päivän jälkeen kipinä lasten liikuntaan ja liikuttamiseen on siis suurempi kuin aiemmin, ja nyt meillä on reppu pullollaan ideoita ja ajatuksia siitä, miten me lähdemme lisäämään liikettä päiväkodeissamme. Koulutuspäivän parasta antia olikin päästä itse leikkimään ja kokeilemaan uusia leikkejä.
Tässä muutamia leikkejä, jotka varmasti päätyvät testaukseen päiväkodeissamme:
Vanne kiertää piiriä
Leikin aluksi seistään piirissä käsi kädessä. Ohjaaja (myös piirissä) pujottaa yhden renkaan roikkumaan ranteeseensa. Tavoitteena on kuljettaa vanne suljetun piirin ympäri. Vanteesta voi pujottautua läpi ylä- tai alakautta, mutta käsiä ei saa irrottaa toisistaan.
Kottikärryhippa
Kottikärryhippaa leikitään kuten tavallista hippaa, mutta hippa ei vaihdu. Kun hippa saa kiinni, mennään ”kottikärryasentoon” etunojaan. Toiset voivat pelastaa nostamalla kevyesti jaloista. Pelastaja on turvassa hipalta pelastamisen ajan. Hippaa vaihdellaan useasti.
Insinöörit ja robotit
Leikkiä leikitään parin kanssa niin, että toinen on robotti, jota insinööri ohjaa. Robotti ei osaa itse muuta kuin mennä eteenpäin, joten insinööri ohjaa liikuttamalla robottia. Jos eteen tulee este, robotti jää jumiin paikalleen ja vain insinööri voi ohjata robotin uudelleen matkaan. Robotit voivat äännellä kulkiessaan.
Sieni leikkivarjolla
Leikkijät ovat piirissä leikkivarjon ympärillä ja pitävät siitä kahdella kädellä kiinni. Varjoa nostetaan ylös ja vedetään alas, jolloin jäädään varjon päälle polviseisontaan. Liike tehdään nopeasti niin, että varjon alle jää ilmaa ja varjo jää sienen muotoon. Kun kaikki leikkijät ovat varjon päällä, lähdetään käsillä taputtelemaan sientä, jolloin sieni lähtee tyhjenemään ja laskeutumaan.
Kuperkeikka olan yli
Aikuinen istuu lattialla ja lapsi seisoo aikuisen selän takana. Aikuinen nostaa lapsen toisen hartiansa päälle, tukien lasta lantiosta ja takaraivosta. Aikuinen pyöräyttää lapsen kuperkeikalla alas, tukien takaraivosta, jolloin lapsella on leuka rinnassa ja jarruttaen samalla lantiosta, jotta keräasento säilyy. Lapsi laskeutuu aikuisen jalkojen päälle selinmakuulle.
Hypi haalarin yli
Liikuntavinkki päiväkodin siirtymätilanteisiin. Levitetään haalari lattialle ja lasketaan kuinka monella hypyllä päästään haalarin ympäri. Viimeisellä loikalla sujahdetaan haalarin sisään!
Inspiroivin liikuntaterveisin,
Liikuntalähettiläät Anu Himanen, Touhula Kempele ja Maria Koivukangas, Touhula Kivikkokangas.