Ideoita päiväkodin luontoretkiin
Touhulan työntekijöillä oli syksyllä 2020 mahdollisuus osallistua Suomen Ladun järjestämään Luonto toimintaympäristönä -koulutukseen viidellä eri paikkakunnalla.
Oulussa lähipäivä järjestettiin 6.11.2020, jolloin vietimme neljä tuntia raikkaassa ulkoilmassa ja pääsimme konkreettisesti toimimaan ja leikkimään metsässä. Lähipäivän lisäksi koulutus sisälsi kahden tunnin mittaisen webinaarin, jossa pohdittiin muun muassa metsässä ulkoilun mahdollisuuksia ja haasteita.
Koulutuksesta lähdin reppu pullollaan uusia ideoita ja toimintavinkkejä, tässä niistä neljä mieleenpainuvinta.
1. Yhteinen satu luonnossa
Kulkiessamme metsään jokainen sai tehtäväkseen valita yhden asian luonnosta, joka jollain tavalla puhuttelee itseä. Ohjaaja aloitti tarinan viemällä oman luontoesineensä mättäälle ja vuorotellen me jokainen jatkoimme viemällä omamme samalla tarinaa jatkaen.
Tässä tehtävässä lapset pääsevät käyttämään mielikuvitustaan haluamallaan tavalla, joku lapsi voi jatkaa tarinaa usealla lauseella, kun taas joku toinen voi sanoa vain pari sanaa. Lisäksi tulee harjoiteltua oman vuoron odottamista ja toisen kuuntelemista. Lopuksi voidaan ihailla taideteosta, joka on yhdessä saatu aikaiseksi. Tarinan pohjalta lapset voivat jatkaa leikkejä metsässä.
2. Lankakerä mukana retkirepussa
Miksi en ole hoksannut tätä aikaisemmin! Lankakerä lähti heti mukaan retkireppuun ja se jääneekin sinne vakiovarusteeksi. Metsässähän siis voi tehdä ihan mitä vaan, vaikka onkia. Oman ryhmäni lapset olivat aivan innoissaan, kun ehdotimme, että nyt lähdetään ongelle. Jokainen sai etsiä itselleen sopivan onkivavan, johon solmittiin lanka siimaksi. Lapset todentotta seisoskelivat kivillä ja mättäillä onkimassa. Tästä lähti todella mukava leikki lapsiryhmän kesken, johon otettiin kaikki mukaan.
Metsässä lankaa voi käyttää myös esimerkiksi sallitun alueen merkkaamiseen lasten kanssa. Lapsilta tulee varmasti myös muita ideoita langan käyttöön!
3. Etsi jotain… -leikki metsäpaikan havainnointiin
Leikissä ohjaaja levittää maahan kuvallisia tehtäväkortteja, joiden avulla tutustutaan lähiympäristöön. Esimerkkejä tehtäväkorteista on ”etsi korkea puu” tai ”etsi erilaisia koloja”. Tehtävät suoritetaan yksi kerrallaan ja kun yhden tehtävän saa valmiiksi, oma tehtäväkortti palautetaan toisille suoritettavaksi ja itse saa valita uuden.
Tehtäviä voi suorittaa yksin tai pareittain. Itse tykkään enemmän siitä, että lapset harjoittelevat toimimaan yhteistyössä toistensa kanssa. Tätä leikkiä hyödyntäisin erityisesti silloin kun mennään metsään, joka ei vielä ole lapsille tuttu, mutta myös tutussa ympäristössä oikein mukava leikki. Sen lisäksi että tässä leikissä ympäristö tulee tutuksi, lapset oppivat myös erilaisia käsitteitä ja luontosanastoa – liikuntaa unohtamatta!
4. Luonnossa voi tehdä lasten kanssa ihan mitä vaan vasun ja eopsin mukaista toimintaa!
Joskus se vaatii enemmän ponnisteluja ja suunnittelua, mutta monet asiat onnistuvat vähemmälläkin ja joskus spontaanit retket lähiluontoon ovatkin niitä parhaimpia. Luonnossa toimiminen vaatii reppuun tietyn vakiovarustuksen, säänmukaisen vaatetuksen ja runsaasti reipasta ja avointa mieltä, retkieväitä unohtamatta!
Suosittelen lämpimästi Luonto toimintaympäristönä -koulutusta kaikille, joilla on mahdollisuus toimia lasten kanssa luonnossa!
Sanna Kivimäki
Varhaiskasvatuksen lastenhoitaja
Touhula TaikaVekara, Oulu