Takaisin postauksiin

Kide Science osaksi Touhula-päiväkotien arkea

Touhula ja Kide Science ovat aloittaneet laajamittaisen yhteistyön, jossa leikillinen tiedekasvatus tuodaan osaksi jokaisen Touhula-päiväkodin arkea 3–6-vuotiaiden lasten kanssa. Kide Sciencen tiedetuokioiden avulla lapset oppivat havainnoimaan, että tiedettä on kaikkialla – jopa iltapesun aikaan.

Lapset ovat luonnostaan tutkijoita: he kokeilevat, testaavat ja ihmettelevät jatkuvasti. Vaikka pieni lapsi luonnostaan tutkii, ei tieteellinen ajattelu kehity ilman tavoitteellista opettamista.

Tutkivaa toimintaa toteutetaan varhaiskasvatuksessa aivan liian vähän. Tämä nousee esiin muun muassa Karvin (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus) raportissa Varhaiskasvatuksen laatu arjessa. Raportin mukaan jopa puolessa päiväkodeista tutkivaa toimintaa toteutetaan harvemmin kuin kerran kuukaudessa tai ei koskaan.

– Moni varhaiskasvattaja kokee tiedekasvatuksen vaikeana. Me Touhulassa haluamme tarjota työntekijöillemme helposti käyttöönotettavaa materiaalia tiedekasvatuksen tueksi. Kide Sciencen valmiiksi suunnitellut tuokiot ovat tähän oiva apu, Touhulan varhaiskasvatus- ja laatupäällikkö Elina Weckström kertoo.

Päiväkotien arjessa tiedekasvatus näkyy jatkossa erityisesti ohjattuina tiedetuokioina. Tuokioiden kautta lapset oppivat havainnoimaan eri aistien avulla ja tutkimaan luonnontieteiden ilmiöitä omassa ympäristössään ja niihin liittyvien käsitteiden käyttöä arjessa. Tämä kehittää lasten tieteellistä ajattelua sekä kiinnostusta luonnontieteitä ja teknologiaa kohtaan.

Kide Sciencen uniikki malli toteuttaa leikillistä ja tarinallista tiedekasvatusta perustuu FT Jenni Vartiaisen tutkimustyöhön Helsingin yliopistolla. Pedagoginen lähestymistapa nojautuu lasten ja opettajan yhdessä luomaan leikilliseen tilaan, jossa lapset leikkivät tutkijaa.

– Joka tuokion aluksi kerrottava tarina avaa leikillisen tilan sekä asettaa tulevan tutkimuksen lapselle mielekkääseen asiayhteyteen. Tarinoissa sympaattinen Robotti Hoseli on usein joutunut pulaan, josta lasten tulisi Hoseli pelastaa tutkimuksista tuottamansa tiedon avulla, FT Jenni Vartiainen kertoo.

Jos tiedekasvatus kytkettäisiin tiukemmin varhaiskasvatukseen, erilaisista taustoista tulevilla lapsilla olisi tasa-arvoisemmat lähtökohdat tieteellisen ajattelutavan omaksumiseen. Tämä hyödyttäisi koko yhteiskuntaa.

– Olemme todella innoissamme näin laajasta yhteistyöstä Touhulan kanssa. Näin toivottavasti pääsemme laajemmin ehkäisemään sosioekonomisten kuplien syntymistä, sanoo Kide Sciencen toimitusjohtaja Sari Hurme-Mehtälä.

Lisätietoja:

Touhula-päiväkodit
Viestintäjohtaja Ossi Ahto, ossi.ahto@touhula.fi, puh. 040 083 3883
Varhaiskasvatus- ja laatupäällikkö Elina Weckström, elina.weckstrom@touhula.fi, puh. 050 306 5588

Kide Science
Toimitusjohtaja Sari Hurme-Mehtälä, sari@kidescience.com, puh 044 531 5134
Perustaja Jenni Vartiainen, jenni@kidescience.com, puh. 040 760 8346

Samankaltaisia postauksia