
Kohtaaminen on Touhulan pedagogisen toiminnan vahvuus
Touhulassa varhaiskasvattajat arvioivat toimintaansa itsearviointina kolme kertaa vuodessa. Syyskauden osalta arviointi toteutettiin joulukuussa ja siihen vastasi 265 tiimiä ympäri Suomea.
Perustoiminnan ja -pedagogiikan arvioinnin osalta tulokset ylittivät odotukset, sillä jokaisen osa-alueen arvioinnin keskiarvo oli vähintään 3,5/4! Kohtaaminen on ehdottomasti Touhula-päiväkotien pedagogisen toiminnan vahvuus, kun tuloksia arvioidaan asteikolla 1–4:
- Lapset kohdataan yksiköllisesti 3,7
- Lapsille annettiin säännöllistä positiivista palautetta onnistumisista 3,8
- Lapsia kohdeltiin tasavertaisesti ja oikeudenmukaisesti 3,7
– Tämän toimintavuoden tavoitteena on perustoiminnan ja -pedagogiikan vahvistaminen, lapsen tukiprosessin sujuvoittaminen sekä pariryhmämallin kehittäminen. Vahva peruspedagogiikka on laadukkaan varhaiskasvatuksen kivijalka, Touhulan varhaiskasvatuspäällikkö Kaisa Taivalmaa kertoo.
Kehityskohteena oppimisympäristöt
Touhula-päiväkodeissa tulevan toimintavuoden kehittämiskohteena ovat oppimisympäristöt ja erityisesti leikkialueet, jotka saavat nyt kyselyssä arvosanan 3,3/4.
– Haluamme saada lapset mukaan suunnittelemaan ja arvioimaan oppimisympäristöjä, sillä nyt arvosanaksi jäi 2,6/4, Taivalmaa kertoo.
Leikin tukemisen osalta kasvattajat ovat auttaneet lapsia harjoittelemaan ristiriitojen rakentavaa selvittelyä (3,7/4) ja lelujen jakamista, vaihtamista ja vuorottelua (3,8/4) sekä puuttuneet herkästi kiusaamiseen (3,9/4). Myös tässä tuli esiin, että oppimisympäristöjä ja leikkialueita voitaisiin edelleen kehittää (3,3/4).
Pairyhmämalli ja pienryhmätoiminta
Jo useamman vuoden ajan Touhulan toiminta on perustunut pariryhmämalliin, jossa ryhmät tekevät tiivistä yhteistyötä toistensa kanssa. Tavoitteena on rakentaa pienryhmiä lasten vahvuuksien, tarpeiden ja kiinnostuksen kohteiden mukaisesti huomioiden oppimisen alueet ja laaja-alainen osaaminen.
Jatkossa oppimisympäristöjä ja leikkialueita kehitetään pariryhmämallin mukaisesti siten, että tiloja voidaan hyödyntää joustavasti ja ryhmien leikkialueet ovat houkuttelevia ja eroavat toisistaan. Myös iltapäivisin on toteutettu pienryhmätoimintaa. Ryhmien opettajat tekevät tiivistä yhteistyötä ja tavoitteena on pitää osa suunnitteluajasta yhdessä, jolloin opettajat saavat työparin.
Tietoa varhaiskasvatuksen arvioinnista
Varhaiskasvatuksen järjestäjällä ja tuottajalla on lakisääteinen velvollisuus arvioida toimintaansa ja kehittää sitä arvioinnin pohjalta. Toimiva laadunhallinta edellyttää, että toiminnalle on asetettu selkeät tavoitteet, joihin sitoudutaan toiminnan kaikilla tasoilla.
Touhulan arviointi perustuu Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin, Touhulan vuosisuunnitelmaan Rytmiin ja KARVI:n (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus) laatimiin varhaiskasvatuksen laatuindikaattoreihin eli kuvauksiin laadukkaan varhaiskasvatuksen olennaisista ja tavoiteltavista ominaisuuksista. Indikaattorien pohjalta on laadittu tarkkoja, käytäntöjä kuvaavia väittämiä ja kysymyksiä eli kriteerejä, joista koostuu laajempi arviointikysely.
Touhulassa tiimit vastaavat kolme kertaa vuodessa arviointikyselyyn ja vertaavat ryhmän toimintaa kriteereihin. Vastausten perusteella voidaan tehdä päätelmiä siitä, miten hyvin kriteerit toteutuvat päiväkodeissa ja ryhmissä. Kriteerien avulla indikaattorien toteutumista arjessa voidaan arvioida joko laadullisesti tai määrällisesti.
Arvioinnin kautta jokainen päiväkoti ja tiimi kehittää omaa toimintaansa. Tulosten perusteella päiväkodin johtaja laatii toimintasuunnitelman, joka on pedagogisen johtamisen yksi työväline. Arvioineista kerätään tietoa myös valtakunnallisesti Touhulan pedagogiikan kehittämiseksi.
Lisätietoja: Varhaiskasvatuspäällikkö Kaisa Taivalmaa, puh. 050 560 3917 / kaisa.taivalmaa@touhula.fi