Yhteinen päämäärä, ainutlaatuinen toteutus
Touhulan pedagoginen vuosisuunnitelma, Touhula Rytmi, antaa raamit päiväkotiemme pedagogiselle johtamiselle ja laadukkaalle varhaiskasvatukselle. Sen tavoitteena on luoda turvallista ja kiireetöntä ilmapiiriä niin lapsille, vanhemmille kuin päiväkodin työntekijöillekin.
Touhulassa päiväkotien toimintakautta rytmittämään on laadittu yhteinen pedagoginen vuosisuunnitelma, joka on saanut nimekseen Touhula Rytmi. Rytmi pohjautuu valtakunnallisiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja siinä on huomioitu oppimisen eri alueet sekä näkemys laaja-alaisesta oppimisesta.
Touhulan Rytmi on laadittu Touhulan asiantuntijoiden työryhmällä, johon kuuluu lastentarhanopettajia, päiväkodin johtajia sekä palvelupäälliköitä.
Rytmin pohjalta päiväkodissamme suunnitellaan toimintaa, jossa lasten omaehtoinen toiminta, henkilöstön ja lasten yhdessä ideoima toiminta sekä henkilöstön johdolla suunniteltu toiminta täydentävät toisiaan. Päivittäisissä hetkissä ja kohtaamisissa olemme avainroolissa luomassa turvallista ja kiireetöntä ilmapiiriä niin lapsille, vanhemmille kuin toisillemmekin.
Päivittäisissä hetkissä ja kohtaamisissa olemme avainroolissa luomassa turvallista ja kiireetöntä ilmapiiriä niin lapsille, vanhemmille kuin toisillemmekin.
Teemapäivät rytmittävät vuotta
Rytmissä päiväkodin toimintakausi on jaettu neljään kolmen kuukauden mittaiseen jaksoon. Jokaiseen jaksoon sisältyy tietyt ennalta sovitut elementit, jotka tahdittavat toimintavuotta.
Rytmissä huomioidaan kansalliset juhlapäivät, joita vietetään päiväkodissa sovituilla tavoilla, ja kaikkien Touhuloiden yhteiset teemapäivät ja jakson päätösjuhlat.
Tästä esimerkkinä on joulukuussa pidetty Hämärän hyssy -juhla, jonka myötä laskeuduimme joulun aikaan. Kiertäessäni päiväkodeissa vastassani olivat pyjamiin pukeutunut henkilökunta ja lapset nallet kainaloissaan, miellyttävän hämärässä valaistuksessa touhuten ja jouluista musiikkia kuunnellen.
Teema rikastaa päiväkodin toimintaa
Rytmi luo raamit eri teemoihin painottuvien päiväkotiemme suunnittelutyöhön, jolloin päiväkodin oma teema ja kaikille Touhula-päiväkodeille yhteinen Rytmi kulkevat käsi kädessä.
Esimerkkinä mainittakoon Kangasalla toimiva Touhula Freesia, jossa olemme Rytmiin peilaten laatineet oman Taiteen vuosikellon tukemaan pedagogista toimintaamme taiteen ja kulttuurin maailmassa. Suunnitteluun ovat osallistuneet myös päiväkodin taiteilijakummit, kuten opettajina toiminut kirjailijapariskunta Elina Kaario-Töllinen ja Markku Töllinen. Heidän kanssaan istahdimme alas kahvikupposen ääreen keskustelemaan kulttuuriperinteiden siirtämisestä tuleville sukupolville, löytäen lopulta itsemme taaperoiden kanssa lattialta.
Jokainen päiväkoti on ainutlaatuinen
Rytmi on nopeasti käyttöönotettavassa muodossa ja oiva pedagoginen työkalu. Kevyt, mutta täyttä asiaa.
Ammatillista osaamista vaalien jokainen Touhula-päiväkoti toteuttaa Rytmin mukaisia suunnitelmia, käyden joka kuukausi kaikki oppimisen osa-alueet läpi. Rytmissä annetaan käytännön ehdotuksia ja vinkkejä arkeen siitä, miten suunnitelmat voisi toteuttaa.
Meillä Touhulassa on yhteinen suunnitelma ja päämäärä, ja Rytmi toimii suunnannäyttäjänä. Silti jokainen päiväkoti on itsensä näköinen niin kuin mekin – ainutlaatuinen.