Touhula Rytmi tukee varhaiskasvattajia
Touhulan pedagoginen vuosisuunnitelma, Touhula Rytmi, on kokonaisuus, joka kattaa lapsen yksilöllisen varhaiskasvatussuunnitelman, ryhmäsuunnitelman, Rytmin vuosisuunnitelman ja Rytmipolun.
Se toimii apuvälineenä tilanteissa, joissa kaipaa ammatillista tukea pedagogiikan vahvistamiseen, oli sitten jo vanha taitaja tai juuri valmistunut uudenkarhea opettaja.
Touhula Rytmin vuosisuunnitelma on tarkoitettu antamaan ideoita ja rikastuttamaan ryhmän toimintaa. Vuosisuunnitelmasta on helppo varmistaa, että toiminnassa käydään läpi monipuolisesti ja kattavasti oppimisen osa-alueita ja että varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet toteutuvat. Vuosisuunnitelmassa käsitellään kattavasti oppimisen teemoja, joita on hyvä käydä lasten kanssa läpi ryhmästä nousseiden mielenkiinnon kohteiden ja harjaannutettavien taitojen pohjalta.
Itse koen keskeisimmäksi asiaksi ohjatun toiminnan suunnittelussa lasten havainnoinnin, lapsista nousseet ideat, ajatukset ja teemat sekä mahdolliset tuen tarpeet. Näiden pohjalta rakentuu ehjä ja innostava kokonaisuus, johon on helppo yhdistää kaikki oppimisen alueet. Jos jonkin oppimisen osa-alueen yhdistäminen lasten mielenkiinnon kohteisiin tuntuu haasteelliselta, Rytmistä ja Rytmin vuosisuunnitelmasta saa inspiraatiota toiminnan suunnitteluun.
Esimerkiksi omassa ryhmässämme lasten mielenkiinnon kohteet olivat syksyn aikana luonto, värityskuvat ja pelaaminen. Näiden mielenkiinnon kohteiden pohjalta loimme viikoittain suunnitelmat tukemaan toimintaa, jolla pääsimme käynnistämään alkukauden tutustumalla ryhmän kaikkiin lapsiin ja heidän taitoihinsa.
Toiminnan kantavana teemana olivat lasten mielenkiinnon kohteet. Keksimme muun muassa erilaisia pelejä, harjoittelimme värityskuvien kuvittamista ja eri tekniikoilla värittämistä ja pelaamisessa saimme hienosti harjoiteltua erilaisia vuorovaikutustaitoja sekä pääsimme näppärästi tutustumaan toisiimme. Huomaamattamme olimme omalla tyylillämme seuranneet samalla Touhula Rytmin vuosisuunnitelmaa!
Rytmin vuosisuunnitelma sopii erityisesti uran alkupolulla oleville, mutta myös pitkän linjan pedagogeille, jotka haluavat reflektoida omaa suunnittelutyötään. Jokaiselle kasvattajalle on tärkeää itsensä kehittäminen ja oppimisen ilo, mikä usein tarttuu lapsista aikuisiin asti. Ainakin itselläni suurin into ja ilo työhön lähtee lapsista ja lasten uteliaisuudesta maailmaan.
Ihanaa ja idearikasta alkavaa vuotta kaikille kasvattajille, teemme maailman tärkeintä työtä!
Karoliina Siermala
Varhaiskasvatuksen opettaja
Touhula Riemurinne, Hyvinkää