Takaisin blogipostauksiin

Laatu on aina läpinäkyvää – VAKA-raportti kertoisi sen

  • Virpi Holmqvist toimitusjohtaja

Meillä Touhulassa kehitettiin syksyllä ja otettiin alkuvuodesta käyttöön laatujärjestelmä, joista olemme ylpeitä. Olemme saaneet sekä ympäristösertifikaatin että laatusertifikaatin – mutta mitä ihmettä nämä oikein tarkoittavat?

Laatujärjestelmä sanana kuulostaa kankealta ja tyhjänpäiväiseltä virkakieleltä, mutta oikeasti sen takana on valtava määrä asiantuntijatyötä, suunnittelua, kokeilemista ja kehittämistä. Laatujärjestelmä on kuin resepti, jonka avulla tehdään ravitseva ja herkullinen ateria, tai kuin rakennuspiirustukset, joiden avulla tehdään turvallinen ja kaunis talo. Touhulan laadun resepti koostuu mm. asiakastyytyväisyydestä, työntekijän kokemuksesta, vaikuttavasta pedagogisesta toiminnasta, turvallisesta ja kannustavasta oppimisympäristöstä, vuorovaikutuksesta kasvattajan ja lapsen välillä sekä oikeista henkilöistä oikealla paikalla.

Laatujärjestelmämme takaa esimerkiksi sen, että jokainen uusi lapsi pääsee tutustumaan vanhempiensa kanssa päiväkodin arkeen 1–5 kertaa, ennen kuin hän jää omin päin uusien kavereiden ja hoitajien kanssa. Laatujärjestelmä takaa myös sen, että meillä uusi työntekijä tai harjoittelija saa heti oppia Touhulan tavan tehdä asioita yhtenäisesti ja laadukkaasti.

Sertifikaatti sanana on yhtä kauhea kuin laatujärjestelmäkin, mutta silti myös sen takana on paljon osaamista ja välittämistä. Sertifikaatti tarkoittaa sitä, että ulkopuolinen puolueeton taho tarkastaa ja auditoi toimintamme. Kaikesta on oltava dokumentit, emmekä voi väittää mitään, mikä ei ole todennettavissa.

Kalseiden sanojen sisällä on paljon lämpöä. Jos haluat tietää enemmän laatujärjestelmistämme ja sertifikaateistamme, voit soittaa minulle tai laatupäälliköllemme Elina Wecksrömille. Oma numeroni on 040 537 6133, ja Elinan on 050 306 5588.

Me haluaisimme, että varhaiskasvatukseen tulisi samanlainen läpinäkyvä raportointijärjestelmä kuin ravintola-alalla on Oiva-raportti. Pitäisimme mielellämme jokaisen päiväkodin ovessa VAKA-hymynaamaraporttia, joka kertoisi, miten juuri tämä toimipiste suoriutuu tehtävästään.

VAKA-raportti toisi varhaiskasvatukseen saman avoimuuden ja läpinäkyvyyden kuin Oiva-raportti toi ravintola-alalle. Avoimuus on kaiken luottamuksen ja asiakastyön perusta.

Ystävällisin terveisin,

Virpi